ENORM GRAAT Teamsponsor Team 3

vrijdag
aug 2019

Interview Guido, Enorm Graat

Kun je iets vertellen over de geschiedenis en het ontstaan van Enorm Graat?

In 1969 is mijn vader begonnen aan de St. Annastraat met  een ijzerwaren gereedschappen speciaalzaak op een oppervlakte van 60m2.  Na diverse verbouwingen en uitbreidingen van assortimenten werd de winkel  te klein. In 2005 zijn we verhuisd naar een pand van 1000m2 aan de zandstraat in Gemert.  Hierbij hebben we ons assortiment vergroot met een complete houtafdeling. Echter de crisis sloeg ook bij ons toe en eind 2015 hebben we besloten om de winkel op een kleinere locatie (300 m2) aan de Groeskuilen  voort te zetten. In 2017 hebben we te horen gekregen dat we moesten wijken op die locatie voor een tweetal supermarkten. Wederom een verhuizing en sinds april 2019 is de winkel op de Haageijk, aan de rand van het winkelcentrum in Gemert.

Per wanneer ben jij in de zaak erbij gekomen en waarom de beslissing om ook hetzelfde als je vader te gaan doen?  Ik ben opgegroeid tussen de boutjes en moertjes en het  zelfstandig ondernemer zijn trok me wel. Op mijn 18e moest ik mijn dienstplicht vervullen, maar daar had ik niet zo veel zin in. In die tijd was mijn vader ziek en door thuis in de zaak te werken, kon ik onder de dienstplicht uitkomen.

En toen moest er verhuisd gaan worden, waarom? In 2017, toen we net een jaar op de Groeskuilen zaten, kreeg ik de mededeling van mijn verhuurder, dat hij zijn perceel verkocht had aan een projectontwikkelaar.  Deze wilde 2 supermarkten realiseren aan de Groeskuilen. Ondanks diverse bezwaren, zijn we nu bijna zover dat de Raad v. State uitspraak gaat doen over deze kwestie. Echter kon ik vanwege mijn huurcontract dat niet meer afwachten en diende ik eerder te vertrekken.

Woordje gericht aan alle hulp van het verhuisweekend? Met een minimale voorbereiding  een verhuistraject in gaan, met maar 1 maand de tijd, had ik toch wel de zenuwen of  het allemaal op tijd klaar zou zijn. Op een wedstrijdavond werd er over de naderende verhuizing  gesproken Op dat moment kwam onze voorzitter met het geweldige idee dat de vereniging misschien wel hulp kon bieden.  Ook als gebaar dat de vereniging iets terug kan doen voor de jarenlange sponsoring van de club. Er is inderdaad door een aantal clubleden hard gewerkt in het verhuisweekend.  Daarvoor nogmaals; bedankt !!

Hoe bevalt het op de nieuwe locatie? Keigoed!

Al die jaren lid van tafeltennis, hoe komt dat zo? 38 jaar geleden ben ik begonnen bij TTV Venhorst, die later verhuisd zijn naar Boekel. Daar heb ik tot m’n 16e of 17e gespeeld en toen  heeft Hans Gruijters mij  ‘overgehaald’ om in Beek en  Donk te komen spelen. Inmiddels ben ik al meer dan 25 jaar lid van de club.  En het spelletje is nog steeds leuk.

Je bent even een tijdje ertussenuit geweest, maar inmiddels weer  een lange tijd actief speler. Is het altijd goed te combineren (geweest) met je bedrijf? Vanaf 2006  was het tafeltennis bijna niet meer te combineren met het bedrijf.   De winkel was inmiddels op de Zandstraat gevestigd. In die periode en de jaren daarna zijn onze kinderen geboren.  Dus toen had ik mijn handen vol aan het werk in de winkel en mijn gezin.. Echter de laatste jaren begon het weer te kriebelen en ben ik toch weer begonnen.  Vooral om competitie te spelen, want trainen lukt niet erg. De tijd ontbreekt dan toch weer.

Ook al lange tijd trouw sponsor van de club! Wat is het waarom je de club zo’n warm hart toedraagt? Als je lid bent van een club of vereniging, moet je je inzetten voor die club, op welke manier dan ook.  Hetzij met materialen, kennis, geld of met organisatietalent. Gelukkig kan ik als sponsor mijn steentje bijdragen.

Ondertussen ook nog eens kampioen met je eigen team, team 3, knappe prestatie! Wat verwacht je van komend seizoen? Mijn verwachting is dat als we allemaal gezond blijven en geen verhuizingen meer hebben dat we dan in de bovenste regionen mee kunnen doen. (Het linker rijtje noemen ze dat bij voetbal, geloof ik)

Wat vindt jij één van de leukste activiteiten van de club? Wat dacht je van tafeltennis!

Als bouwexpert, wat vindt jij van de nieuwe kantine?  Nou bouwexpert ben ik niet, ik verhandel alleen de bouwmaterialen, maar misschien weet ik er wel iets meer van dan een gemiddeld persoon. De kantine heeft een goede opfrisbeurt gekregen.  Na al die jaren is dat wel eens nodig. Met een goede groep vrijwilligers is er iets heel moois ontstaan. Hier kunnen we weer jaren tegenaan.

Is er nog iets wat mist? Wat zou je nog toe willen voegen? Als Team 3 nog geen shirtsponsor heeft, dan hebben ze die vanaf nu!

Guido Graat

ENORM GRAAT